Preluare dupa
ASTRADROM
Doi fosti preoti, raspopiti de catre Biserica Ortodoxa, vor sa-si faca biserica lor. Dorind sa dea impresia ca apartin unei Biserici, s-au afiliat unei grupari schismatice din Italia.
Pentru a castiga adepti, se folosesc de o icoana a sfantului Efrem cel Nou pe care o tin intr-un garaj din Bucuresti.
Scandalul iscat pe postul de televiziune Antena STAR a luat amploare. Protagonistul este fostul preot Onufrie Caruntu caterisit de Biserica Ortodoxa Romana pentru abateri deosebit de grave de la morala si invatatura Bisericii Ortodoxe. Acesta a fost vietuitor la manastirea Sihastria Raraului, jud. Suceava, iar in prezent este membru al unei fractiuni stiliste din Milano (Italia). Cum a ajuns acest monah sa faca parte din aceasta grupare schismatica nu stim, dar subiectul ramane deschis – avem intentia sa cercetam. Se presupune ca ar face parte dintr-o fractura rupta din fostul ROCOR (vezi
http://www.mitropoliaautonoma.eu/.)
Superiorul sau ierarhic, un fost preot din Bucuresti, actualmente “mitropolitul” schismatic Gherasim Bratu, cunoscut in Bucuresti ca fiind un om uns cu multe alifii, pomenea intr-o emisiune televizata, ca este in comuniune cu patriarhul Filaret al Khievului. Daca este adevarat, este cat se poate de grav. Acest Filaret s-a autoproclamat patriarh al Ucrainei, sustinut fiind de formatiuni politice direct interesate sa dezbine unitatea ucrainienilor. A ocupat in forta si violenta cateva lacasuri de cult in care slujeste si se autoproclama drept patriarh al intergii Ucraine. Nici o Biserica Ortodoxa canonica nu il recunoaste ca fiind valid. Biserica Rusiei care tine calendarul pe stil vechi, nu accepta sa slujeasca cu acesti schismatici deoarece nu sunt in comuniune. Asemenea Bisericii Ruse, refuza slujirea cu cei din schisma lui Filaret si Biserica Ierusalimului, a Constantinopolului, a Romaniei, a Greciei, a Serbiei, a Bulgariei etc.
Fostul preot Onufrie spune ca icoana a fost cumparata de catre la o ucenica, care in urma cu 2-3 ani se afla intr-un pelerinaj in Grecia. Onufrie spune ca i-a fost daruita de catre aceasta. In timp ce era internat la spital, fiind bolnav de sida, se spune ca icoana a inceput sa izvorasca mir. Vestea ca acolo este o icoana facatoare de minuni s-a raspandit cu repeziciune, iar apartamentul din Bucuresti unde locuia preotul raspopit a devenit loc de pelerinaj. Ulterior, icoana a fost mutata intr-un garaj amenajat ca lacas de cult. “Eu dadeam gratuit mirul” spune Onufrie, in schimb popularitatea crestea si pomelnicele veneau tot mai multe. Macar le-o fi citit?
Onufrie incearca sa dovedeasca cu multa sarguinta ca acea icoana e facatoare de minuni, ceea ce, pana la proba contrarie, nu contestam. Totodata mentionam si spusele Parintilor Bisericii care sunt de parere ca daca ai credinta orice icoana e facatoare de minuni, indiferent ca din ea izvoraste sa nu mir sau lacrimi sau orice altceva. Tot parintii Bisericii spun ca nu e neaparat sa te rogi intr-un anume loc sa fi auzit de Dumnezeu. A incerca sa atragi oameni prin senzational si extravaganta arata clar ca interesele sunt propagandistice, nu duhovnicesti. Azi a devenit la moda sa iti faci popularitate cu senzational, cu acte caritabile popularizate, prin a te victimiza etc. Onufrie spune ca a parasit Biserica Ortodoxa pentru ca unii au vrut sa il bata. Cunoastem foarte multi preoti care au trecut prin multe greutati si totusi nu au parasit Biserica.
Un anume Basilio al Italiei s-a autoproclamat mitropolit al intregii Europe cu resedinta la
Milano sau Roma[1]. Desi nerecunoscut de nici o Biserica Ortodoxa canonica, acesta si-a facut proprii subalterni, dintre care si Gherasim si Onufrie din Romania. Intentia schismaticilor din Milano era sa faca o manastire in Bucuresti, la Mogosoaia, iar icoana era tocmai potrivita pentru a atrage credinciosi. Lui Onufrie Caruntu i se propusese sa fie staretul acestei asa-zise manastiri si, in viitor, sa primeasca anumite distinctii si ranguri din partea noilor superiori de la Milano. La scurt timp dupa ce a intrat in noua formatiune, Onufrie a primit rangul de "exarh arhimandrit mitrofor". Omul de rand, necunoscator al randuielilor bisericesti, este usor de atras in astfel de capcane. Iata cum se mai naste o secta. Foarte periculos este ca acesti schismatici poarta vesminte si fac slujbe imitandu-le pe cele ale Bisericii Ortodoxe a carui invatatura si canoane nu le respecta. Daca Onufrie si Gherasim ar fi respectat aceste canoane nu s-ar fi rupt de Biserica. Desi sunt rupti din har, fac hirotonii si ritualuri bisericesti ca si cum acestea ar fi valide.
Dupa ruperea lui Onufrie de Biserica Ortodoxa canonica, preotii si monahii din Romania se dezic de acesta si refuza orice impreuna-slujire cu el. Onufrie si Gherasim justifica lipsa comuniunii cu preotii canonici din Romania victimizandu-se si dand impresia ca motivul ar fi un gest de demnitate din partea lor: “Toti sunt corupti si lacomi, nu vrem sa slujim cu ei”. Sunt personae care au dorit sa verifice felul in care se produce minunea, dar parintele Onufrie nu le-a dat voie spunand ca nu e bine sa fie atinsa. Pana cand nu se face o evaluare exacta a acestui aspect, lucrurile raman sub o mare umbra: indoiala.
Stand de vorba cu cativa monahi de la manastirea Sihastria Raraului ramanem stupefiati de informatiile primite. Acestia spun ca Onufrie a plecat cu scandal din manastire si avea inclinatii spre lucruri lumesti, neconforme cu viata monahala. In opinia monahilor de la Rarau cea mai mare minune a sfantului Efrem cel Nou e aceea ca a demascat ce se ascunde sub chipul fostului preot Onufrie Caruntu.
Laurentiu Ailioaiei
Monica Iordache
Vatra Dornei, 09.01.2015