duminică, 1 mai 2011

Sfaturi şi cuvinte duhovniceşti ale Părintelui Cleopa

1. După ce termină cuvîntul de învăţătură, Părintele Cleopa zicea: „Mamă, tare mi-i milă de voi! Dacă aş avea putere, v-aş lua pe toţi într-o traistă să vă duc în rai! În casa voastră să nu lipsească căndeluţa şi să ardă zi şi noapte la icoana Maicii Domnului”.

2. Odată a venit un grup de credincioşi la sfinţia sa:
- De unde sunteti voi, mamă?
- De la Bîrlad.
- Ei, tocmai de acolo! Voi ştiţi că de cînd v-aţi pus în gînd să veniţi la mănăstire, îngerii voştri v-au numărat paşii, bănuţii şi osteneala voastră? Cu acestea toate îngerii voştri se vor prezenta la dreapta judecată, ca aceşti bănuţi nu i-aţi cheltuit la discoteci, la cîrciumi şi la nunţi cu lăutari, ci i-aţi dăruit lui Hristos! Ei! De-aţi vedea îngerii voştri păzitori lîngă voi cum sunt, aţi muri de bucurie !

3. Ia să văd cum faceţi Sfînta Cruce ? O faceţi voi dreaptă şi mare ? În numele Tatălui la frunte, al Fiului la piept şi al Sfîntului Duh la umeri ! Asta-i Crucea lui Hristos. El a fost răstignit pe Sfînta Cruce, iar cei doi tîlhari au fost legaţi cu frînghii pe cruci mai joase. Aveţi grijă de Crucea lui Hristos ! Să nu o faceţi aşa mică, căci atunci cîntaţi la cobză, şi îmbolnăviţi de rîs pe toţi diavolii şi-i băgaţi în spital !

4. Să mergeţi în fiecare Duminică la sfînta biserică, să nu lipsiţi niciodată. Dacă lipsiţi trei sărbători la rînd de la Sfînta Liturghie, vă duceţi de vii în iad cu sufletul !

5. Ştii ce să faci dacă vrei să fii înţelept ? Du-te la cimitire cu o lumînărică şi pune-o la mormîntul tău, al fraţilor tăi, măcar odată pe săptămînă, Duminica sau sîmbăta. Auzi ce spune dumnezeiescul Părinte Ioan Gură de Aur: “Mergi adesea la morminte, o creştine, şi la cimitire.” Că adesea vei merge acolo, atîta înţelepciune ai a te învăţa că toate scolile filosofice din lumen u te pot învăţa mai mult !”. Atîta folos ne aduce nouă cimitirul. Pentru că vedem că ce-s aceştia azi, suntem noi mîine. Nu vezi că ei tac ? Dar pururea vorbesc: „Măi fraţilor ! Ce suntem noi azi, veţi fi voi mîine. Şi ce sunteţi voi azi, am fost noi ieri. Dar uite aici veniţi. Voi veniţi la noi, nu ne ducem noi la voi”.

Mergem către veşnicie toţi. Dacă nu-i azi, e mîine, poimîine, dar către mormînt mergem. Clipă de clipă. Am avut un ceas, undeva, pe unde am trăit eu. Şi avea o sonerie aşa: Groapă-groapă-groapă-groapă, groapă-groapă-groapă-groapă, groapă-groapă-groapă-groapă… Aşa suna el. Şi totdeauna îmi aducea aminte de groapă. Am avut un alt ceas, nu ştiu după cîţi ani. Acela nu zicea “groapă”, zicea altfel: Îndată-îndată, îndată-îndată, îndată-îndată… Şi ceasul m-a învăţat ca îndată-îndată plec. Celălalt zicea “groapă-groapă”. Dacă aţi face şi voi cîte un ceas de acesta, să-l aveţi în casă, să vă zică “groapă-groapă-groapă-groapă, groapă-groapă-groapă-groapă…”, nu v-ar mai fi trebuit alt mare filozof.

Că dacă ne-am uita în groapă, mare fericire ar fi. Nu ne-am teme de groapă. Deloc. Dacă stim c-am pus în traistă ce ne trebuie, hai la groapă ! Că viaţa-i dincolo de mormînt, nu-i aici. Aici e o înşelăciune. N-ai văzut ? Zilele lui ca umbra trec.

6. Să faceţi Sfînta Spovedanie curată, după rînduială ! Să luaţi un caieţel, să vă duceţi într-o cameră şi să începeţi a vă scrie toate păcatele de cînd eraţi mici. Stiţi voi de cînd începe copilul să facă păcate ? De cînd pricepe lucrurile. De atunci a priceput şi păcatul !

Să însemnăm toate cîte am făcut din pruncie. Să nu aşteptăm să ne întrebe preotul, ci noi să le spunem. Şi să ne ducem la duhovnic cînd este mai puţin ocupat. Voi ştiţi ce înseamnă o spovedanie corectă? Este un al doilea botez. Parcă ne-am născut a doua oară !

7. O creştină din Baia Mare a auzit de mutare la Domnul a Părintelui CLEOPA. În timp ce se pregătea să vină la înmormîntare, fiica ei i-a zis: „Mamă, l-am visat pe Părintele Cleopa în noaptea aceasta că se urca la cer îmbrăcat în veşminte albe !”.

de Arhimandrit CLEOPA ILIE

Introdu e-mailul pentru abonare:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu