Biofizicianul Virgiliu Gheorghe a ținut recent la Alba Iulia o conferință, la invitația Arhiepiscopiei Ortodoxe, cu tema: ”Efectele televiziunii aspura minții umane – despre creșterea copiilor in lumea de azi”.
“ Nu lasati copiii la TV pentru ca veţi avea niste copii tâmpiti! Le va lipsi motivaţia! Vor resimti lipsa de sens!”.
Televizorul, internetul si jocurile pe calculator nu ne mai dau răgazul reflecției. Nu mai avem timp să ne dumirim și să înțelegem ce se întamplă și care sunt intențiile din spatele mesajelor care ni se transmit.
Profesorul a explicat pe înțelesul tuturor cum funcționează sistemul nostru cognitiv (mintea umană). Orice imagine pe care o vedem are un cadru (ex: malul mării,) niște personaje (ex: 2 tineri) și anumite comportamente care răzbat din imagini.
În publicitate mai ales, o asemenea narațiune are de cele mai multe ori un happy end. Așadar, noi asociem la nivel inconstient comportamentele respective, pe care le vedem in imagini, cu un final fericit. Ceea ce însemană că atunci cand ne vom afla in situații similare, vom adopta respectivele comportamente, pentru că, sperăm noi, vor fi urmate de un final fericit. Ca atare vom cumpăra diverse produse, vom cheltui bani, ne vom sacrifica pentru a ne cumpara o casa luxoasa sau o mașina de top. Astfel, televiziunea vinde! Însă omul descopară că, în realitate respectivele achiziții nu aduc fericirea garantată, promisă în mod subliminal.
Şi in trecut existau naraţiuni de acest fel, care modelau comportamentele oamenilor însa ele erau mult mai generoase cu libertatea individului si ne conditionau in termeni generali, de bine si rau. Astfel de natatiuni sunt basmele sau miturile. Insa astazi, naratiunile TV sau cele din filme si jocuri ne definesc in amănunt pasii. Pentru că, toate posibilile situaţii sunt reproduse la TV.
Televiziunea si calculatorul ne oferă o reprezentare prin excelență falsă a realitatii, prin simplul fapt că este trecută prin mintea altor oameni, deci pentru noi este o experiență mijlocită de perspectivele si intențiile oamenilor respectivi. Camera de vederi “ vede “ ce vrea producatorul sau cameramanul. Pe de alta parte, acțunea de “a privi la televizor” se pliază peste o stare mentală de semihipnoză (lucru dovedit de studiile stiintifice). În această stare a minții, mesajele pătrund fară a trece printr-un filtru critic, se sedimenteaza la nivel inconștient și mai devreme sau mai târziu consecințele negative nu vor intârzia să apară.
Nu trebuie să uitam ca televiziunea are un interes major: acela de a vinde. Ca atare, cele prezentate la TV se vor subordona acestui scop principal. Tinerii crescuți în fața televizorului nu inteleg lumea asa cum este ea în realitate, ci așa cum au dorit sa le-o prezinte oamenii din televiziune. Ca atare, ei vor dezvolta așteptări false, care nu le vor fi satisfacute in viața reală. Iar acest lucru duce la conflicte majore în familie si în societate.
Profesorul a dat exemplul reprezentării cuplului la TV. Femeia si barbatul au niste reprezentări false, care nu converg cu realitatea. De aceea, atunci cand întemeiază o familie, mulți dintre ei ajung la conflicte. Televizorul, pornografia si jocurile le-au creat alte asteptari. Le-au dat o reprezentare falsă asupra a ceea ce înseamnă femeia sau barbatul. Ei caută să-și valideze în viața reală respectiva reprezentare, însă nu o vor găsi niciodată. Pentru că realitatea este alta!
Rata foarte mare de divorțuri și incidența crescută a depresiei arata ca modelele furnizate de mass media nu functionează.
Proiecțile mentale false pe care le inoculează televiziunea, pentru a crea dependența si pentru a vinde produse, servicii, emisiuni, duc la o inadaptare in lumea reala.
Pentru o educație sănătoasă, profesorul recomandă excluderea televizorului din viata copiilor si inlocuirea lui cu: afectivitate si inţelegere între parinţi dar si între parinţi si copii; comunicare, sport, muzică, matematică si gramatică.
Deasemnea, in școală ar trebuie fundamentată o nouă paradigmă pentru a se inlocui treptat sistemul de invatamant axat exclusiv pe acumularea de cunostinţe cu o forma progresista si adaptativa de invaţare, care sa se bazeze pe dezvoltarea abilitaţilor si a capacitaţii de implementare in viata reala a celor invaţate.
Virgiliu Gheorghe consideră televiziunea si internetul una dintre cele mai mari probleme ale secolului nostru.
Cercetarile americane citate de profesor, arată ca noua generatie de tineri are creirul altfel dezvoltat. Se pare ca de vină ar fi timpul prelungit pe care copiii il petrec in fata televizorului si al calculatorului.
În opinia biofizicianului român, se preconizează un nou profil al omului de mâine, care nu este foarte optimist, pentru ca mass media creaza o noua lume, un nou mediu de reprezentari și ca atare noi vom avea o noua constiință.
Televizorul si internetul ar avea două funcții esentiale. Prima functie este aceea de a prelungi anumite capacități ale noastre, dar, pe de altă parte ne amputează anumite funcții. Astfel, “deși văd ce se întampla si sunt foarte atent, în timp, se deterioreaza memoria si capacitatea atentională.”
Potrivit studiilor din domeniul neurostiintelor, cand ne uitam la TV, dupa 3 minute, intram in starea alfa, starea de “semihipnoza”. Starea alfa se deosebeste de starea beta care e caracteristica gandirii efective.
In starea semihipnotica, comportamentele pot fi foarte usor conditionate, in maniera pavloviana.
Televiziunea este un mediu de condiţionare şi nu de învaţare.
Profesorul propune o moarte urmată de o renaştere spirituală, prin refugierea in ceva ce presupune o alta perspectivă asupra vietii: biserica.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu